Saturday, August 5, 2017

RISAU ANAK KEMBAR LAMBAT BERCAKAP

 for emails now!

X

Desktop site

Sape make yg tak risaukan bila anAk orang lAin Sama umur bercakap pot pet pot pet. Anak kembar kita masih 2,3 ketul perkataan YG baru boleh Di Sambung.

Jom kita tgk kenapa si kembar lebih LAMBAT BERCAKAP berbanding KANAK KANAK YG lahir seorang .

1. Si kembar Banyak menghabiskan masa dengan pasangan kembarnye .. mcm kawan baik, bangun tido sampai la mlm berkepit... Riuh satu rumah dengan Bahasa kembar yg umpama Bahasa zaman Batu bunyi Nye. ... Bercakap sesama sendiri yo yo je tapi depa dua je la faham.. so si A jadik cikgu kepada si B.. yg x pandai bercakap ngajor gitu le

2. Kurang eye contact dgn mak bapak SEMASA bercakap dgn anak
. .. biasa umur 1-3 thn ni Jaga twin Mata kena cekap nk Jaga tergolek terlentang semua. Dah la nAk Jaga 2 org, kalo yg 3 Lagi la hebatkan.
. So biasa Nye mak 2 bercakap dgn twin A sambil pandang twin B. Untuk mengukuhkan Bahasa anak, eye contact amat penting smasa bercakap.

3. Anak kembar ni pun kdg2 kurang dapat perhatian, bukan la x perati, tp perhatian Tu terpaksa Di bahagi 2.. dah Nama pun skali keluar 2 org..Kalo 3 lagi la kan.. tak Sama mcm YG lahir seorang, mak yg ada twin kerja 2 x Ganda berbanding anak satu. NAk basuh break 2 x, bagi mandi
, Nak bagi makan 2 x... Semua Serba 2.. so masa kurang nk bercakap dgn anAk2


CARA NAK TANGANI MASALAH
1. Beli buku cerita , bacakan pass mereka SEMASA nk tido
2. Budak budak suke tgk TV, buka siaran yg berciri pendidikan skali skala...mcm cbeebies, nick Jr ( utk yg gune English medium kat umah) .. jgn buka yg utk budak besar Tu jarang depa ikut bersilat Kang pening pulak mama
3. Ambil masa utk berkomunikasi SEMASA Salah seorang tido..
Baru Ada eye contact
4. Kalo Ada sdare mara @ adik beradik XXX galakan mereka utk bercakap dgn twin


GOOD LUCK MOMMY TWIN


..

No comments: