Friday, August 11, 2017

KISAH ANAK KU DAN AYAM SUNTIK

Terasa nk nyanyi lagu

I M ME..
dato seri vida tu kan..

hihi

Hari ni anak yg Darjah 4 bersuara

Sarah : Mama masak ape?
Mama : Ayam
Sarah :Cikgu cakap x elok makan ayam. Ayam tu kena cucuk.
Mama dalam hati : nak keluar dah la tu ceramah dia
Mama : Masak dada ayam je
Sarah : Sama je ayam tu orang cucuk nak bagi ayam tu besar cepat. Betul tak Mama?

Ni akibat KBAT, cikgu melatih budak2 utk berfikir, so terhasil la budak2 yg input otak nye cukup tinggi, cakap pun dah mcm orang dewasa..

Alang2 dah masuk bab ayam yang di cucuk ni... rupanya2 nya penternak2 ni x cucuk pun kecuali jika ayam tu ada masalah penyakit contohnya. Hormon2 ni kos yg mahal.. nk kena keluar duit lg utk hormon, biasanye perlu di import.
kalo bela 5 ekor ok la, kalo dh bela sampai juta2 ekor.. mau pitam org yg nk cucuk tu.
Hanya ayam yg khas utk bertelur sahaja akan di cucuk vaksin. Keje ayam ni bertelur je la sampai tua..

Bila ckp camtu, husband cakap ni org tua2 saje saje kot cakap gitu sbb kepak kan sedap, dorang nk mkn hahaha.. comel je kan jawapan.


Saya pun x pasti dr mana orang dgr cerita ayam yg dijual di sini di cucuk di kepak ..so kepaknye mcm lebam2.. tu bukan la kena cucuk, tu cara penyelenggaraan ayam tu salah... so bhgn kepak tu kecik dan terkepak2 berlaga itu ini tu agaknye lebam.. bukan di cucuk hingga lebam... mcm ala ala bruise mcm tu kn ghupenye.

Tapi yg lebih merisaukan adalah ayam ayam yg di import dr negara luar, yg kita tak pasti apakah yg telah diberi makan, sumber vaksin apakah yg di gunakan..

No comments: