Monday, December 14, 2015

JENIS JENIS CUSTOMER ONLINE

Saya terbawa utk menulis tajuk ini berdasarkan pengalaman tahun ke 7 sebagai online seller.

Tak di nafikan lebih ramai yg berbudi bahasa walaupun membuat belian hingga mencecah ribuan ringgit utk sebulan. Rasanya jarang2 dpt customer yg berbelanja begitu banyak, dah lah baik budi bahasa, subhanallah.. Allah turunkan rezeki bukan setakat wang tp Allah kirimkan juga customer yg baik.


Ada jenis yg sangat2 berminat sehinggakan x smpi 2 minit whatzup tidak dijawab, telefon pun berdering berkali2 bahkan message pun diberi juga. Ok, orang ckp hot buyer.. ok kita accept sebagai hot buyer.

Ada jenis yg sangat2 sensitif, tak boleh diberitahu info2 yg berbeza dr yg disebut. Sebagai contoh, beg ni plastic ke? kita jawab bukan ,plastic orang buat beg cap ayam. high quality bag x pki plastic. Pastu ngamuk x tentu pasal..

Jenis perfectionist, ni kita boleh detect dr ayat mula2 yg di sebut2, contohnye.. soalan berkisar pasal quality, original ke tidak, nipis ke ? dan permintaan melampau seperti nk gambar bhgn leher, nk gambar baju bahagian dalam, nk gambar jauh, nk gambar dekat.. Ok kalo sabar layanz, X sabar ikut la nk buat apa sbb kena memikirkan juga takut nnti bila sampai byk pula complaint.

Jenis simple giler.. X byk ckp.. yg ni kdg2 kita sebagai seller kena mainkan peranan.. terutama sekali kalau jenis jual baju. supaya item yg sampai menepati kehendak dan size.. x payah kerja 2 x kan. tp pastikan jgn sembang byk2, hanya sekitar pasal produk yg akan dibeli. beruntung dpt customer mcm ni..

Nanti sambung next entry pula..

posted from Bloggeroid

No comments: