Monday, October 5, 2015

CARA SEMULAJADI RAWAT SEMPUT musim jerebula katakan..

CARA SEMULAJADI CONTROL SEMPUT!!!!!
musim2 jerebu ni, cubalah amalkan ...

**LOBAK MERAH

ni makanan yg tinggi beta- karotina ( beta-
Carotene) .. Ni ditukarkan jadi vitamin A dlm badan. Vit A ni boleh mengurangkan semput jugak noo..  dan boleh tolong meningkatkan immuniti badan dan jugak menjadikan mata lebih sihat



*KOPI

Ni ramai takut nk bagi anak sbb cafein!!!!.. Boleh bg tp jgn la over!! Baby bukan asthma ye, x de istilah baby asthma. Baby lebih kepada bronchiolitis sahaja.. Asthma budak dah besar sket..
Cafein dikatakan menyerupai bahan dlm inhaler untuk membuka salur pernafasan yg menjadi kecil akibat serangan asthma


**VITAMIN C

Makanan yg tinggi vit C mcm oren, kiwi, tomato elok sangat bagi kat budak2 semput sbb vit C ni adalah anti oxidant, anti oxidant kurangkan radang pada salur pernafasan. Elok ambik yg natural, tp apa salahnye beli je pastel kat farmasi.. nk kulit cantik pun vit C boleh membantu bina collagen ye..

**MAKANAN YG TINGGI MAGNESIUM

Contoh : Bayam, almond london hihihi..  KelebihAn magnesium ia bagi otot di lubang pernafasan dlm keadaan rehat mengurangkAn keadaan salur pernafasan yg tersekat

**BAWANG PUTIH DAN HALIA
Ada kelebihan dalam mengurangkan pembengkakan , anti- bengkak pada salur pernafasan


Makanan yg boleh trigger semput @ asthma ni antaranye
 tobacco, bahasa melayunye apo ..alahai... Haha. Yg org zaman dolu2 tu. Tembakau laaa hahaha.
 Alkohol, kacang, makanan segera, jajan, telur, garam berlebihan ..


No comments: