Sunday, April 21, 2013

MENGAPA BAYI MENANGIS?

Di sini akan di sharekan kenapa la agaknye bayi menangis.. kadang2 ujung pangkal tak tau ..nangis ajee.. adoi.. macam2.. dah buat tapi tak juge OK... sabor je le...
Antara sebab bayi menangis

1. Sejuk kot.. sekarang nie mak bapak dah banyak yang pasang kipas dan aircond kat umah.. cube tengok kot2 suhunye x sesuai dengan bayi terutama bagi bayi yang baru lahir.. sebab dalam perut dia duduk dalam suhu badan.. faham2 aje le suam2 gitu.. bila sejuk tak tahan le dia... Apa nak buat? Peluk bayi anda dan bedung bayi juga membantu... hati2 dengan suhu yang terlalu rendah sebab bayi tidak tahan dengan sejuk.. jangan sampai bayi anda menjadi biru...

2. Dia terasa bosan agak nye... ini untuk bayi yang aktif.. dia akan cepat terasa bosan kalau ditinggalkan begitu sahaja... Apa perlu buat? letakkan bayi di tempat yang anda boleh bercakap dengan nya.. anda boleh cube juga letakkan di tempat laluan anak2 anda yang dah besar ataupun ubah kedudukan playpan dia.. supaya dia mendapat suasana baru untuk belajar..

3. Panas... Ini pun salah satu sebab mengapa bayi menangis.. anda akan lihat kulit bayi seakan2 terkena minyak.. berpeluh le tue... maksudnye dia panas.. sape tahan panas kan? orang dewasa pun tak tahan ... kalau bayi di bedung.. buke kan bedung.. bedung bayi pada masa yang sesuai .. maklumle cuaca dunia sekarang nie panas...  susukan bayi anda untuk menyejukkan bayi anda..

4. KOLIK.. @ KEMBUNG... bab ni paling susah kalo dah bayi anda kene .. so leh rujuk pada post sebelum ni camana nak handle bayi kembung.. ni kalo kene mak tak dapat tido malam nie selagi bayi x kentut...

5. Bayi rindukan dakapan ibunya.. romantickan.. sakit ape pun kalo dah kene dakap dengan ibu mesti baby tu senyap walaupun sekejap.. kadang2 tengok semua ok tapi bayi tetap menangis.. mungkin bayi ni rindukan anda.. dah 9 bulan duduk aje dekat dalam rahim.. mesti la dia terasa rindukan ibunya,, denyut jantung dan bau anda... kalo anda rasa stress bayi menangis.. ingatlah bayi rindukan anda pasti anda rasa syahdu... dan memeluknya walaupun penat...

6. Hilangkan stress.. Ingat ibu aje leh stress dengan anak.. anak pun boleh stress juge.. mana x stress nye dok telentang berjam2 ... pastu mandi, makan, tido.. yang tu aje keje nye.. so bayi akan stress juge.. untuk melepaskan stress ni bayi akan menangis..  Ape lagi peluk lah bayi anda walaupun dia berenti kejap aje nangis.. sekurang2 nya dia tahu ada insan yang memahami.. si ibu kesayangan..

7. Masa lepas mandi.. aik nape le pulak ye...? ingat tadi panas.. dah sejuk pun nangis... sebab nye adalah bayi x selesa tanpa pakaian,.. ala2 takde protection la.. pening juga nak handle bayi nak kasi bengkung, baju, minyak .. sambil bayi menangis.. apa yang boleh anda buat??? letakkan kain di atas badan bayi... ini boleh membantu tapi kadang2 tak jalan juge.. kene setkan minda.. bayi yang menangis adalah bayi normal.. kalo x nangis kan dah tak normal?? hehehe.. mana yang anda nak? anda boleh juge nyanyikan lagu untuk bayi anda @ pasang muzik yang untuk menenangkan bayi...

8. Bayi anda SAKIT...  ni yang paling tak syok dengar.. mungkin bayi anda ada infeksi pada telinga nya.. sumbatan usus.. atau apa sahaja.. bayi akan menangis dalam nada yang amat kuat.. anda angkat pun x jadi ape.. kalo dah teruk sangat dan terlalu lama.. mungkin anda perlu check bayi anda.. sama ada ada kesan gigitan pada kulit nye.. telinga nya merah.. tidak buang air jangka masa panjang.. seminggu ke... ada luke pada bahagian badan.. ada tanda lebam pada badan.. semua kene check terutama bayi yang di tinggalkan pada orang lain..

9. Bayi anda terlau PENAT.. selalunye dia merengek nak titun dan berehat.. ni kasi susu sekejap dah terlelap dah ...

Ape lagi ye.. kalo ada idea bernas boleh komen di bawah.. ini sekadar ilmu yang sedikit untuk di kongsikan bersama anda...


No comments: